štvrtok 20. marca 2014

Ešte stále sa dokážem

prekvapiť...
svojou úchvatnou kulinárskou schopnosťou. :D

Čo sa stalo tentokrát?

Začalo to včera obedom. Keď muž nie je doma a nemám zvyšky, ktoré by stačilo ohriať, tak jem čo mi príde pod ruku. A tak som si nakrájala jednu papriku a cibuľu, hodila na panvičku do oleja, restovala a restovala (vždy si vravím, že ju poriadne orestujem a podusím, lebo mi z nej býva niekedy všelijako, ale nikdy nevydržím dlho čakať :D), pridala korenie (šalviu a koriander - nech sa nikto nepýta, prečo zrovna tieto) a mungo klíčky z konzervy. Po ochutnaní som zistila, že chuť teda nič moc. A pri predstave, že to zmiešam so špagetami a bude to celé také strašne bledé na tanieri, spomenula som si na sušené paradajky plnené tuniakom, ktoré máme v chladničke. Tak som jednu vytiahla, nakrájala a šupla do panvičky. Niežeby som z toho urobila kráľovské jedlo, ale trochu to tomu pomohlo. Možno len tá farba. :D

No a potom večer pred mužovým príchodom začalo to hlavné. V chladničke som mala čerstvé mlieko a grécky jogurt, ktoré som kúpila s tým, že vyskúšam domáci jogurt. Manželovi som to zakázala konzumovať, že to mám na pokusy. A úspešne som na to zabudla. Ha! Takže jogurt bol týždeň starý a mlieko sa tvárilo ako skysnuté, hoci malo len deň po dátume spotreby. Našťastie mlieku nič nebolo, po otvorení som zistila, že nie je skysnuté, len sa navrchu vytvorila smotanová vrstva. :) A či bolo niečo jogurtu, to som po otvorení nedokázala zistiť. Žiadne plesne, žiadny zápach. Tak som s malou dušičkou urobila čo bolo treba s myšlienkou, že sa ten jogurt zásadne nebude môcť jesť pred odchodom preč. Istota je zicher. :D Nepoužila som celý liter mlieka, pretože som si pohár odliala na ďalší experiment a jogurtu som nedala iba lyžicu, ale celý malý kelímok. (Ale to by nemalo byť na závadu.) Ďalšiu chybku v technologickom postupe som urobila, že pod deku a ovčiu kožu som nedala žiadny termofór s teplou vodou. Takže sú dve možnosti. Jogurtová kultúra v kvalitnom gréckom jogurte bola už úplne mŕtva, alebo jej bola iba zima a nenamnožila sa, jak sa patrí. :) Foto nie je. Zjedli sme prvý pohár a čakáme, čo sa bude diať. Hoci,...je pravda, že nezistíme príčinu prípadnej behačky. "Jogurt" - resp. jogurtový nápoj, alebo čo som to vyrobila :D - sme si dali s eeeextra starým čučoriedkovým ... hmmm...kompótom? lekvárom?? Ja ozaj neviem. Má to konzistenciu niekde medzi. :)

Keďže som si povedala, že nebudem cez pôst kupovať sladkosti, ale ich piecť, rozhodla som sa zas pre nejaký koláč. A tu som si overila, že napriek frflaniu, že recepty sú nedostatočne popísané pre takých pukov ako ja (bez teploty a dĺžky pečenia a rôzne tajomné formulky typu do zhustnutia a pod.), nedodržiavam ani to, čo napísané JE !!! Pretože originálny recept znie takto:
Makový koláč od E.M. (mamina kolegyňa, ktorú som už tu asi spomínala, že výborne pečie a varí)
Cesto:
1,5 šálky hl. múky
1,5 šálky kryšt. cukru
1,5 šálky maku
1 prášok do pečiva
5 lyžíc teplej vody
5 vajec
Plnka:
1 vanilkový puding
hrnček mlieka (tu padol ten odliatok od jogurtového použitia)
2 žĺtky
1 celé maslo
20 dkg cukru 
orechy, granko, čokoláda, ...
(Ozaj nechápem, prečo v celom hrnčekovom recepte sa váži jedna surovina!!! Nakoľko má muž mak rád a ja tento koláč som mávala rada tiež, chcela som si zjednodušiť budúce pečenie, tak som vytiahla váhu, odvážila, presypala do šálky a zapísala...cca 3/4 hrnčeka kryšt. cukru. Upozorňujem, je to príšerne sladké!!! Zabudla som na pravidlo cukru vždy menej a neodobrala som. :D)
Postup:
Vyšľahať bielka s cukrom, postupne pridávať vodu a žĺtka, múku a mak. Upiecť. Uvariť krém z pudingu, mlieka a žĺtkov, vymiešať maslo s cukrom a pridať vanilkový hustý krém. Cesto prekrojiť, naplniť plnkou, spojiť a potrieť aj vrchnú časť + posypať orechami/grankom/...

Nič ťažké, že áno? Tak v mojom prevedení to bolo asi takto:
Nachystala som si do misy hrnčekové suroviny na cesto s práškom do pečiva, pooddeľovala bielka od žĺtkov podľa popisu, (pomedzi to robila jogurt a lakovala jednu dosku), nachystala maslo a puding, vybrala mixér a ... narazila. Všimol si niekto, že v postupe bolo vyšľaháme bielka s cukrom??? :D Ako to mám však urobiť, keď cukor bol niekde pod makom? :D No nič, žiadna tragédia, vravím si, to sa poddá! Vyšľahala som bielka samostatne a hoci sa k nim mali pridávať ostatné ingrediencie, do mojej malej šľahacej misky by sa nezmestili, ta som si povedala, tá malá metlička aj tak neutiahne všetko suroviny, pokúsim sa jemne zamiešať sneh do sypkej zmesi. Pridala som časť snehu a pomaličky miešam a len tak mimochodom pozerám do receptu a na kuchynskú linku...AHA! žĺtka som zabudla! :D Nuž som nechala sneh snehom, pridala žĺtka do sypkej zmesi a miešaním mi to čoraz viac a viac tuhlo a hrudkovatelo. Hmm, zase dáka chyba v matrixe? Kukám znovu do receptu...no jasné! Žeby tých 5 lyžíc vody pomohlo? Rýchlo som tam naliala potrebnú vodu po lyžiciach (trošku pomohla), zamiešala a pokračovala v pridávaní snehu. Miešala som pomaly a čuduj sa svet, prestávalo to byť tuhé, ba dalo by sa to popísať ako polotekuté. Vyliala som to teda na plech vyložený papierom na pečenie (tým nemožným papierom na pečenie! ktorý som spomínala už minule) a strčila do rúry. V návode k rúre žiadny makový koláč nemali :))), tak som nastavila 170°C a z receptu pod robeným receptom (tiež makový koláč) som obšľahla čas pečenia. :D 30 minút. :)))

A nastáva druhá časť receptu s podtitulom Ako som pokazila maslo. :D
Do hrnca som si dala mlieko, puding a žĺtka a pustila sa variť krém. A do toho som sa pustila spojiť maslo s cukrom. Popri ktorého vážení som zabudla na krém, takže mi tam veselo vznikali hrudky. Áno, môžem byť rada, že neprihorel. :) No, nakoľko si nikdy nevyberiem maslo z chladničky dostatočne včas, aby zmäklo, napadla mi spásna myšlienka. Zahrejem ho vo vajlingu, aby zmäklo. No...čoby zmäklo. Sa rozpustilo. A mám dojem, že to nie je to pravé orechové. Našťastie sa roztiekla len polovica. Tak som tam vmiešala cukor, vypla plyn, znovu si spomenula na krém, zamiešala a hrudky už nerozmiešala. Krém rýchlo chladol, nuž som ho pridala k maslu s cukrom a miešala a miešala a zistila dve veci. Hrudky už nerozmiešam a je to príliš tekuté. Pomôže studený vzduch? Hodila som vajling na parapet (zvonku), a v medzičase som vytiahla nesmelo cesto z rúry. Vanilková hmota na okne síce vychladla, ale ostala naďalej tekutá. A hrudkovitá. 

Siahla som teda znovu po mixéri, nech si s tým skúsi poradiť on. Poradil si. No čo s takou tekutinou? Navyše, ako rozkrojiť koláč napoly? Bol taký tenký! Napadlo mi, odrezať polovicu a preložiť to polovicou. Lenže!!! Kurník šopa! Nejde to odlepiť! Vrrr, ja ten papier potrhám! Tak nič, no. Vzhľadom k tekutosti krému by sa aj tak nedalo PLNIŤ, nuž som urobila zárezy do cesta, nech to lepšie vsakuje a vyliala plnku na koláč.


Poviem pravdu. Urobiť tie zárezy bol vskutku trestuhodný nápad. Pri krájaní koláča tie pôvodne rezy nevidím, takže pri odliepaní z papiera sa mi rozpadávajú jednotlivé kúsky na ešte menšie kúsky. :D

No ale...koniec dobrý všetko dobré. Muž pochválil, že plnka skrývala makové tajomstvo a tak sa dnes priebežne napchávame makovým koláčom. :)

A nezabudnite nastrúhať mrkvu, nivu, eidam, pokrájať nadrobno cibuľku, pridať trochu masla, lučinu zmiešať a jesť. To, že nedáte kyslú smotanu, peper, viac masla a trojuholníkový syr, to vôbec nevadí. :D Jesť sa to dá aj bez toho. Kedy sa však naučím čítať recept poriadne ešte pred nákupom???
Pôvodný recept - pomazánka Adri - mám z netu (netuším už odkiaľ, nech mi je odpustené) a znie takto: 
20dkg Lučina, 15dkg sýr strouhaný, 1 střední cibule, 2 trojúhelníčky sýra, 3/4 kelímku zakysané smetany pepř, 2 mrkve nastrouhat, 10dkg másla, 15dkg nivy.
Do mísy nakrájíme nadrobno cibuli, přidáme sýr měkký, strouhaný, lučinu, nastrouhanou mrkev, máslo pepř, smetanu a promícháme. Podáváme na pečivu s oblohou -rajče, okurka, paprika atd.

Dobrú chuť vospolok!!!




3 komentáre:

Ďakujem za návštevu, milé slovo a prajem príjemný čas. :)